20 jaar, vier generaties – Audi RS 6: betere prestaties met een alledaagse look

Er is één auto die Audi Sport GmbH en een wereldwijde fanbase al twintig jaar als geen ander in de ban weet te houden: al vier generaties lang zet de Audi RS 6 de toon voor zeer krachtige breaks met indrukwekkende prestaties en een uitstekend dagelijks gebruiksgemak. Het succes van zijn basisconcept uit 2002 heeft hij te danken aan de biturbo en vierwielaandrijving. Het basisconcept is identiek voor alle generaties van de RS 6. Ook in de wedstrijdomgeving vestigt de auto keer op keer nieuwe normen. Voorsprong door techniek komt ook op andere plaatsen tot uiting, bijvoorbeeld in de Dynamic Ride Control-ophanging. Die gebruikt Audi al lange tijd in andere RS-modellen.

De C5: verlangen naar prestatie in de hogere middenklasse

Kort na de laatste eeuwwissel stond het toenmalige quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH) voor de vraag welke auto na de RS 4 een sportieve renovatie zou krijgen. Het was een geschikt moment voor de Audi A6. De eerste generatie (C5) onderging een productverbetering in 2001 en tegelijkertijd wilde Audi ook in de hogere middenklasse meer kracht onder de motorkap brengen.

Het doel was om een achtcilindermotor toe te voegen uit het basisdesign van de A8, versie D2. De motor die de eerste RS 6 aandreef, was niet gefinetuned in Ingolstadt of Neckarsulm maar in Engeland. De Britse motorfabrikant Cosworth, die trouwens tot 2004 een dochteronderneming was van AUDI AG, was samen met quattro GmbH verantwoordelijk voor de indrukwekkende 450 pk en de koppel van 560 Nm. Zo belandde hij aan de top van het segment. De V8 in de RS 6 stuurde een echte boodschap uit naar de concurrentie.

Audi RS 6 C5

De C6: het weergaloze succesverhaal van de motorconstructie gaat voort

In 2008, zes jaar na de eerste RS 6, volgde de tweede generatie. Audi verhoogde niet alleen het vermogen en de inhoud van de motor. Ook het aantal cilinders nam toe, tot tien in totaal. Er waren nog steeds twee turbo’s, terwijl de inhoud nu vijf liter bedroeg. Dit alles creëerde 580 pk en een koppel van 650 Nm die beschikbaar was vanaf 1.500 t/min. Die cijfers overtroffen op dat moment zelfs de R8, die een maximum van 560 pk had in de R8 GT. Drie jaar lang produceerde Audi de grootste RS-motor ooit. De V10 was een natuurkracht en woog 278 kg.

Zoals ook al het geval was bij de C5, had de 10-cilindermotor een transmissie nodig die een groot vermogen aankon. De automatische 6-versnellingsbak die gebruikt werd, was in wezen herwerkt om aan die eis te voldoen. Met deze combinatie van motor en versnellingsbak bereikte Audi met de RS 6 plus voor het eerst een topsnelheid van 303 km/u. De Berline had 4,5 seconden nodig om 100 km/u te behalen, de Avant deed er 4,6 seconden over.

Audi RS 6 Avant & Berline C6

De C7: minder wordt meer

Minder cilinders? Dat kan niet goed zijn! Deze kritiek leverden niet alleen klanten toen Audi in 2013 afzag van de tiencilindermotor met dubbele turbo om opnieuw gebruik te maken van een achtcilindermotor met twee turbo’s en een inhoud van vier liter, de kleinste motor in de geschiedenis van de RS 6. Toch verstomde de kritiek al snel. Audi had immers een pakket voorzien dat de vorige RS 6-versies ver achter dit model plaatsten op het vlak van rijdynamiek en efficiëntie. 

Audi haalde in de loop de jaren steeds meer vermogen uit zijn achtcilindermotor van vier liter. De RS 6 performance bereikte voor het eerst meer dan 600 pk (605 om precies te zijn). Met de overboostfunctie verwerkten 750 Nm kortstondig de aandrijflijn.

Ondanks de aanvankelijke kritiek op het verminderde vermogen en aantal cilinders in de C7, werd juist deze generatie van de RS 6 een bestseller en marktleider in het segment van de hoog performante breaks. 

Audi RS 6 C7

De C8: de beste tot dusver, maar het werk is nooit volledig af

In 2019, drie jaar voor zijn 20ste verjaardag, werd de vierde generatie van de RS 6 (C8) in de concessies gebracht, terwijl ze trouw blijft aan haar erfenis. Een inhoud van vier liter, dubbele turbo, 600 pk en nu 800 Nm koppel. Voor het eerst in de geschiedenis wordt deze auto ondersteund door een mildhybridesysteem van 48 volt. Hoewel hij een beetje zwaarder is, racet de RS 6 Avant naar 100 km/u in een kwieke 3,6 seconden en heeft hij bovendien slechts twaalf seconden nodig om 200 km/u te bereiken. Op rechte stukken laat de C8 weinig twijfel over. 

Om aan de grote vraag te voldoen is de C8 in de VS voor het eerst beschikbaar als de RS 6 Avant. Het is duidelijk dat de RS 6 C8 evolueert van een nichewagen tot een succesverhaal waar overal ter wereld vraag naar is.

Audi RS 6 C8
Audi RS 6 overzicht
Audi RS 6 overzicht Audi RS 6 overzicht Audi RS 6 C8 & C5 Audi RS 6 C5
Audi RS 6 C5 Audi RS 6 C5 Audi RS 6 C6 Audi RS 6 C6
Audi RS 6 C6
Audi RS 6 C6
Audi RS 6 C6 Audi RS 6 C7 Audi RS 6 C7 Audi RS 6 C7
Audi RS 6 C7 Audi RS 6 C8 Audi RS 6 C8 Audi RS 6 C8
Audi RS 6 C8
Foto 1 / 1