01 | MAAK GEBRUIK VAN REGENERATIEF REMMEN OF “B” FUNCTIE

Wanneer je je voet van het pedaal haalt, remt de auto vanzelf af en gebruikt het de energie die daarbij vrijkomt om de accu bij te laden. Ga je slim met deze techniek om, dan kun je verder komen op één acculading en slijten de remmen minder snel.

regeneratief remmen

02 | ACCELEREER MET MATE EN ANTICIPEER

Vloeiend rijden vergroot de actieradius aanzienlijk. Hoe minder je remt en optrekt, hoe meer energie je bespaart. Anticipeer dus goed in het verkeer en kijk vooruit. Laat tijdig het pedaal los en laat de auto uitrollen bij snelheid minderen of stoppen voor een verkeerslicht.

accelereer met mate

03 | VERMIJD ENERGIEVRETERS

Ga bewust om met energievreters als verwarming en airconditioning. Zet eens wat vaker de stoelverwarming aan en laat de ‘gewone’ verwarming voor wat het is. Je hebt het net zo warm én je bespaart flink wat energie.

zetelverwarming

04 | VOORVERWARM OF KOEL DE AUTO VOOR HET STARTEN

Verwarm of koel je auto als hij aan de laadpaal staat. Je gebruikt hiervoor dan de netstroom in plaats van de stroom uit je accu. Zo houd je meer energie over voor het rijden en is het accupakket al op de optimale werktemperatuur gekomen vóór vertrek.

thuis laden

05 | ZORG VOOR DE JUISTE BANDENSPANNING

Controleer regelmatig de bandenspanning. De juiste bandenspanning is niet alleen belangrijk voor je veiligheid, maar vermindert ook de weerstand op de weg. En dat werkt dan weer voordelig op je actieradius!

bandenspanning

06 | LET OP JE SNELHEID

Het verschil in verbruik tussen bijvoorbeeld 120 km/u en 130 km/u is maar liefst 20%! Probeer dus liever iets langzamer te rijden. Het scheelt bijna niets in reistijd, maar wel enorm in verbruik omdat er minder luchtweerstand is.

Met dank aan auteur Thierry Bouillon - E-Mobility & Rijexpert - timewalker.be