75 jaar import van Volkswagen in België
D'Ieteren viert zijn 75-jarige importactiviteit met Volkswagen in België en gaat een nieuwe uitdaging aan met de transitie naar elektromobiliteit. Het doel is om een CO2-neutrale automobiliteit te ontwikkelen en D'Ieteren staat klaar om deze uitdaging samen met de Volkswagen-groep aan te gaan.
De Transporter, inzetbaar in elk beroep
Vanaf 1950 wordt de Transporter in ons land ingevoerd. Meer zelfs, hij wordt hier ook geproduceerd. Vanaf februari 1954 wordt hij geassembleerd in de fabriek van Vorst, naast twee andere legendarische Volkswagen-modellen: de Kever en de Karmann-Ghia. In totaal zullen 16.560 exemplaren van de Transporter de Brusselse fabriek tussen 1954 en 1962 verlaten.
Op bijna 73 jaar tijd zal hij 7 generaties afleveren, van de T1 tot de T7, en heel recent ook een elektrische versie die de naam ID. Buzz kreeg. Het opvallende design van de ID. Buzz komt voort uit het lijnenspel van de T1 wat hem meteen herkenbaar maakt als de opvolger van de beroemde busjes, de successtory, van Volkswagen.
De Golf, de universele bestseller
Bij zijn lancering in 1974 neemt de Golf in het Belgische aanbod van het merk plaats naast de Kever, de Passat (in 1973 gelanceerd), de Scirocco, maar ook de modellen 181, K70 en de Transporter T2. De Polo volgt een jaar later en het drievolumemodel Derby kort nadien.
De Golf, waardige opvolger van de Kever, verwerft in België meteen de rol van locomotief en bestseller van het merk. Hij wordt de marktreferentie, de universele gezinswagen waarmee concurrenten zich vergelijken.
In tegenstelling tot de Kever zal de Golf talrijke versies hebben: Cabriolet, Variant, Country, Rally, Plus, Sportsvan, Ecomatic en zelfs een elektrische versie.
Bij zijn lancering in 1974 hebben dieselvoertuigen een marktaandeel van nog geen 10%. De Golf diesel die in 1976 wordt gelanceerd, het jaar waarin ook de GTI debuteert, begint het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening te nemen, om in het eerste decennium van de 21ste eeuw een aandeel van meer dan 80% te bereiken. Sinds 2012 begint de trend te keren, momenteel zijn de dieselversies goed voor ongeveer 10%.
Een nieuw hoofdstuk
Met de modellen van de ID.-familie rijdt Volkswagen zijn klanten het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit binnen. Het eerste model op basis van het MEB-platform voor elektrische voertuigen kan schermen met een neutrale CO2-balans. De ID.3 die in 2019 wordt gelanceerd stapt in de sporen van de Kever en de Golf maar binnen een milieucontext die helemaal is veranderd en met nieuwe industriële doelstellingen die gericht zijn op een betere milieubescherming.
De ID.3 pakt niet alleen uit met een compleet nieuw autoconcept maar geeft de bestuurder en zijn passagiers ook de mogelijkheid om helemaal CO2-neutraal te rijden, op voorwaarde dat de batterij consequent wordt opgeladen met groene stroom. Zo belichaamt de ID.3 de nieuwe missieverklaring van Volkswagen: ‘goTOzero’. Tegen 2050 wil de hele Volkswagen-groep een CO2-neutrale balans kunnen voorleggen.