Een luxecoupé die verandert in een pick-up

Als vierde model in de reeks vervolledigt de Audi Activesphere concept het kwartet van de sphere-conceptvoertuigen gepresenteerd door het merk met de vier ringen. Na de roadster Audi Skysphere in 2021 en vervolgens in april 2022 de Berline Audi Grandsphere en het ruimteconcept Audi Urbansphere debuteert nu een vierdeurs cross-overcoupé met een verbazingwekkend veelzijdig koetswerkdesign. Deze 4,98 meter lange en uiterst elegante auto is meer dan louter een luxueuze sportwagen, met een indrukwekkende bodemvrijheid en grote 22-duimswielen die duiden op zijn offroadtalent. De Sportback-achterpartij van de Activesphere kan met een druk op de knop worden omgetoverd tot een open laadbak (‘active back’), perfect voor het vervoer van recreatief materiaal zoals e-bikes of water- en wintersportuitrusting.

Ontdek de andere sphere-modellen

 

Sportback en active back

De Audi Activesphere concept is ontworpen om sportuitrusting te vervoeren zonder afbreuk te doen aan zijn elegante en sportieve uitstraling van het Sportback-silhouet. De transparante achterruit kan bijna gelijk worden geschoven met het dak, terwijl het onderste segment van de achterkant horizontaal neerklapt om een ruime laadbak de zogenaamde ‘active back’ te creëren met houders voor e-bikes. Een gemotoriseerd tussenschot achter de achterbank isoleert het interieur van de buitenwereld.

In het midden van de dakstructuur is een skidrager geïntegreerd. Het rek, dat in zijn minimale positie volledig verzonken en praktisch onzichtbaar is in de dakboog, kan desgewenst worden uitgeklapt, zodat ski’s veilig kunnen worden bevestigd en vervoerd.

Audi activesphere.jpeg

Robuuste elegantie

De Audi Activesphere concept is een elektrische auto van topklasse, met afmetingen van 4,98 meter lang, 2,07 meter breed en 1,60 meter hoog. De auto heeft een royale wielbasis van 2,97 meter, wat zorgt voor maximale beenruimte voor de passagiers. Het ontwerp van de auto is monolithisch, met grote 22-inch wielen en een lage cockpit, en heeft een sportwagenachtige uitstraling. De Audi Activesphere concept heeft ook een variabele bodemvrijheid, die kan worden verhoogd voor offroad-gebruik en verlaagd voor op de weg rijden. Het ontwerp heeft ook glazen oppervlakken en een transparante Singleframe-grille. Het design verwijst specifiek naar de offroad-capaciteiten van de auto en combineert de designelementen en technische uitrusting van een allroad met een Sportback-achterkant.

AudiActivesphere

Functioneel en minimalistisch

De Audi Activesphere heeft een helder en geordend interieur met verticale en horizontale vlakken en rechte hoeken. De stoelzittingen, deur- en dashboardpanelen zijn opvallend in warm lavarood en er zijn donkere kleuren boven en onder de centrale zone. De vier stoelen zijn opgehangen aan de hoge middenconsole, die ook opslagruimte biedt en een boordbar heeft. Wanneer de auto autonoom rijdt, verdwijnen het dashboard, stuurwiel en pedalen uit het zicht en biedt de volledig beglaasde Singleframe-grille een helder zicht op de weg. Het dashboard fungeert ook als een soundbar en luchtventilator en kan worden uitgeklapt voor de bestuurder. Er zijn contactloze MMI-bedieningselementen in de deuren en een console in het dak met AR-headsets voor het mixedrealitysysteem.

Audi activesphere.jpeg

“De Activesphere is uniek. Het is een nieuw type cross-over dat de elegantie van een Audi Sportback, de functionaliteit van een SUV en reële offroadcapaciteiten slim weet te combineren.”

Oliver Hoffmann, lid van de raad van bestuur voor Technische Ontwikkeling:
AudiActivesphere

Snelladen met 800 volt

Het hart van de aandrijftechnologie in alle toekomstige PPE-modellen wordt gevormd door de 800V-oplaadtechnologie. Deze zorgt ervoor dat de batterij, net zoals die in de Audi e-tron GT quattro daarvoor, in zeer korte tijd met maximaal 270 kW kan worden opgeladen aan snellaadstations. Deze revolutionaire technologie zal met het PPE voor de allereerste keer haar intrede doen in de midden- en luxesegmenten met hoge volumes.

De PPE-technologie maakt oplaadtijden mogelijk die in de buurt komen van een gewone tankstop voor een auto met verbrandingsmotor. Amper 10 minuten volstaan om voldoende energie aan boord te nemen om de auto voor meer dan 300 kilometer te kunnen aandrijven.

En in minder dan 25 minuten laadt de 100kWh-batterij op van 5 tot 80 procent. Samen met zijn rijbereik van ruim boven de 600 kilometer positioneert de Audi Activesphere zich daarmee als absoluut geschikt voor lange afstanden, als dat nodig is.

Audi activesphere.jpeg

PPE – op maat gemaakte aandrijftechnologie

De Audi Activesphere concept maakt gebruik van het modulaire Premium Platform Electric (PPE) voor elektrische aandrijving, dat ontworpen is voor batterij-elektrische aandrijfsystemen en voordelen biedt op het gebied van rijeigenschappen, zuinigheid en pack-opties. Het PPE wordt ontwikkeld in samenwerking met Porsche AG en zal worden gebruikt voor de productie van Audi's elektrische voertuigen in het B- en C-segment. Het PPE is het eerste platform dat ontworpen is om als basis te dienen voor een breed scala aan auto's met hoge volumes, waaronder SUV's en CUV's met een grote bodemvrijheid, en auto's met een plat silhouet zoals de Audi A6-reeks. De Audi Activesphere concept maakt gebruik van een batterijmodule tussen de assen die ongeveer 100 kWh aan energie kan opnemen. De elektromotoren op de voor- en achteras leveren samen een totaalvermogen van 325 kW en een systeemkoppel van 720 newtonmeter.

Audi activesphere.jpeg

Audi dimensions – overlappende werelden

De Audi Activesphere concept is een auto die de fysieke en digitale wereld combineert door middel van innovatieve mixedrealityheadsets, die elke bestuurder en passagier apart kan gebruiken. De gebruikersinterface toont bedieningsoppervlakken en -schermen, die in het gezichtsveld van de gebruiker verschijnen en reageren op focus en gebaren. De virtuele besturing beweegt naar de gebruiker toe voor optimaal gebruiksgemak. De technologie kan bijvoorbeeld topografische 3D-graphics met hoge resolutie op het echte landschap projecteren en verkeersveiligheidsinformatie weergeven. Passagiers en bestuurders krijgen zeer individuele content te zien in hun respectieve mixedrealityheadsets en kunnen verschillende functies van de auto bedienen.

Audi activesphere.jpeg

Het volgende hoofdstuk van progressieve luxe