Elektrisch. En vol prachtige details.
Met de Audi e-tron betrad de premiumfabrikant in 2018 het tijdperk van de elektromobiliteit en markeerde daarmee het begin van de elektrische toekomst voor de vier ringen. Sindsdien zet het model maatstaven in het segment van de elektrische SUV uit de luxeklasse. De nieuwe Audi Q8 e-tron bouwt nu voort op het succesverhaal van deze elektrische pionier. De top-of-the-line elektrische SUV en crossover maken indruk met hun geoptimaliseerde aandrijfconcept, verbeterde aerodynamica, hogere laadprestaties en batterijcapaciteit en verhoogde actieradius. Aanzienlijke wijzigingen, vooral aan de voorzijde van de auto, geven het nieuwe vlaggenschip SUV een frisser uiterlijk.
Ontdek alle hybride & elektrische wagens Contacteer onze fleetcel
Nieuw gezicht, nieuwe naam, nieuwe huisstijl
Door dit model de Q8 te noemen, maakt Audi duidelijk dat de Audi Q8 e-tron het topmodel is onder zijn elektrische SUV’s en crossovers. De Audi Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron zijn op het eerste gezicht direct herkenbaar als volledig elektrische modellen. Dat is te danken aan de nieuwe voor- en achterontwerpen met het karakteristieke Singleframe-masker, de omgekeerde grille en de schoep boven de vernieuwde achterdiffor, die de elektrische designtaal van Audi systematisch voortzetten. Een exclusief hoogtepunt op de editie S line pakket is de Singleframe grille, die is afgewerkt in carrosseriekleur.
Maximale ruimte en comfort
Met een voertuiglengte van 4,915 meter, een breedte van 1,937 meter en een hoogte van 1,619 meter voor de Sportback en 1,633 meter voor de SUV biedt de Q8 e-tron een maximum aan ruimte en comfort. De SQ8 e-tron en SQ8 Sportback e-tron zijn elk twee millimeter lager en 39 millimeter breder. Zijn wielbasis van 2,928 meter zorgt ook op de achterbank voor veel beenruimte. Hij heeft een royaal opbergvolume van 569 liter voor de SUV en 528 liter voor de Sportback. Daarnaast is er 62 liter beschikbaar in de voorste bergruimte, de zogenaamde “frunk”.
Drie aandrijflijnvarianten
Voor beide carrosserievormen kan worden gekozen uit drie aandrijflijnvarianten met elektrische vierwielaandrijving.
Met hun twee motoren genereren de basismodellen van de Audi Q8 50 e-tron en de Audi Q8 Sportback 50 e-tron 250 kW in boost-modus en 664 Nm koppel, en krijgen ze een actieradius tot 491 km (SUV) en tot 505 km (Sportback)
De Audi Q8 55 e-tron en Audi Q8 Sportback 55 e-tron genereren met hun twee motoren 300 kW in boost-modus en 664 Nm koppel. Hun actieradius bedraagt volgens de WLTP tot 582 km voor de SUV en tot 600 km voor de Sportback. Hun topsnelheid, en die van de Q8 50 e-tron, is beperkt tot 200 km/u.
De topmodellen Audi SQ8 e-tron en Audi SQ8 Sportback e-tron worden aangedreven door drie motoren. Hun boostprestaties bedragen 370 kW en 973 Nm koppel. De actieradius van de S-modellen bedraagt tot 494 km voor de SUV en tot 513 km voor de Sportback. Hun topsnelheid is beperkt tot 210 km/u.
Meer accucapaciteit en betere laadprestaties
Er kan worden gekozen uit twee batterijformaten. De batterij van de Q8 50 e-tron heeft een opslagcapaciteit van 89 netto kilowattuur (95 bruto kWh), terwijl de krachtigere versies van de Q8 55 e-tron en de SQ8 e-tron 106 netto kWh (114 bruto kWh) hebben. Bij een snellaadstation bereikt de Audi Q8 50 e-tron een maximaal laadvermogen van 150 kW. Bij de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron stijgt het maximale laadvermogen tot 170 kW. De grote accu kan worden opgeladen van 10 tot 80 procent tijdens een laadstop van ongeveer 31 minuten - onder ideale omstandigheden, dit komt overeen met een actieradius tot 420 kilometer (volgens WLTP). Bij een AC-laadstation of wallbox laadt de Audi Q8 e-tron met maximaal 11 kW. Audi biedt optioneel een AC-laadvermogen tot 22 kW.
Balans tussen comfort en sportiviteit
De nieuwe Audi Q8 e-tron* wordt standaard geleverd met luchtgeveerde ophanging met gecontroleerde schokdemping. De hoogte van de carrosserie kan met in totaal 76 millimeter worden aangepast, afhankelijk van de rijsituatie. Om de zijdelingse dynamiek van de auto te optimaliseren, werd de luchtveerafstemming aangepast. Bovendien zorgt de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) voor nog meer wendbaarheid. De overbrengingsverhouding van het stuursysteem werd gewijzigd, zodat de besturing veel sneller reageert, zelfs bij delicate stuurbewegingen. Het effect van de directe stuurverhouding wordt ondersteund door stuggere ophangingslagers op de vooras. Stuurbewegingen worden dus directer op de wielen overgebracht, en ook de feedback van stuurreacties is verbeterd. Alle regelsystemen van het chassis werden aangepast, maar ze blijven evenwichtig en perfect afgestemd - trouw aan het Audi-DNA.
Luxe-interieur
Het glazen panoramadak maakt het interieur lichter en versterkt het gevoel van luchtigheid en uitgestrektheid. In geopende toestand verbetert het tweedelige glazen dak het klimaat in het interieur dankzij een efficiënte ventilatie. Een geïntegreerde winddeflector vermindert ook het windgeruis. Als alternatief voor de standaard automatische klimaatregeling met twee zones biedt Audi ook automatische klimaatregeling met vier zones en een luchtkwaliteitspakket. De drietrapsventilatie zorgt voor comfortabel zitten, zelfs bij hoge buitentemperaturen. Dit is beschikbaar voor de standaardstoelen, waarvan het leder complex geperforeerd is. De in hoge mate verstelbare stoelen vormen het hoogtepunt onder de interieuropties. Naast de pneumatische zit- en rugleuning kunnen ze ook worden besteld met een massagefunctie. Het interieur is voorzien van optionele decoratieve inleg van poreus houtfineer zoals generfd essen- en esdoornhout, aluminium of, voor de versies S line en edition S line, een koolstofvezelstructuur. Nieuwe toevoegingen zijn licht bruin walnotenhout en een duurzaam technisch materiaal dat gedeeltelijk bestaat uit gerecycleerde PET-flessen.