Elektrisch aangedreven luxueuze roadster
Audi heeft het eerste lid van een nieuwe familie van conceptvoertuigen onthuld: een spectaculaire roadster. Audi Skysphere concept is de naam van de elektrisch aangedreven tweedeurs cabriolet waarvan de lijnen rechtstreeks verwijzen naar het Audi-design van morgen. Het merk illustreert hiermee zijn visie op het vooruitstrevende luxesegment van de toekomst, waarin het interieur een interactieve ruimte wordt en het voertuig een platform voor fascinerende ervaringen. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij autonoom rijden, een revolutionaire herinrichting van het interieur en een naadloos geïntegreerd digitaal ecosysteem.
Het exterieur: Respect zonder retro
De Audi Skysphere conceptcar heeft qua afmetingen enigszins overeenkomsten met de legendarische cabriolet Horch 853, maar onderscheidt zich met zijn unieke en moderne ontwerp. Het exterieur heeft brede wielkasten, een lange motorkap en een korte overhang, met een achterkant die elementen combineert van een speedster en een shooting brake. Het singleframe-paneel op de voorkant fungeert als podium voor visuele effecten en het digitale ledoppervlak op de achterzijde creëert dynamische licht- en schaduweffecten. Het interieur biedt twee verschillende ervaringen, afhankelijk van de gekozen rijmodus.
Het lijdt geen twijfel dat de Audi Skysphere concept twee persoonlijkheden heeft: die van een GT en die van een luxueuze sportwagen. De belangrijkste verschillen zijn echter alleen ten volle te beleven in het interieur, want hier, achter de wijd naar achteren openzwaaiende deuren, biedt de Audi Skysphere zeer contrasterende ervaringen.
Revolutionair onderstel
De Audi Skysphere conceptcar heeft een geavanceerd onderstel met achterwielsturing en adaptieve luchtvering. Het voertuig heeft een dubbel gevorkte voor- en achteras en een steer-by-wire-systeem waarmee de bestuurder verschillende stuurinstellingen kan selecteren. De adaptieve luchtvering heeft drie onafhankelijke luchtkamers en kan worden aangepast voor een sportiever rijgedrag. De actieve ophanging compenseert oneffenheden in het wegdek door afzonderlijke wielen selectief op te tillen of neer te laten. De 23-inch lichtmetalen velgen en 285/30-banden bieden een evenwichtige rijervaring geschikt voor langeafstandsritten en sportief rijden met grote versnellingen.
De voertuigbeleving: luxe zonder grenzen
Audi introduceert drie conceptcars, genaamd de Skysphere, Grandsphere en Urbansphere, om hun visie op luxe en voertuigbeleving te presenteren. Het interieur van deze auto's is volledig opnieuw ontworpen, waarbij passagierscomfort en -ervaring centraal staan. Passagiers kunnen genieten van een variabel interieur, geavanceerde infotainmentopties en diensten zoals het uitstippelen van een toeristische route en het vinden van restaurants en hotels. Audi wil in de toekomst ook exclusieve evenementen aanbieden, zoals concerten en sportmanifestaties, om zo een horizonverruimende ervaring te bieden die verder gaat dan alleen rijden.
Het interieur: twee ervaringssferen in één
De Audi Skysphere, Audi Grandsphere en Audi Urbansphere conceptauto's hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat de ruimte rondom de passagiers (de 'sphere') centraal staat in het ontwerp. Dit komt doordat alle drie de voertuigen zijn ontworpen voor autonoom rijden op niveau 4, wat betekent dat de bestuurder de verantwoordelijkheid aan de auto kan overdragen in bepaalde weg- en verkeerssituaties en niet langer hoeft in te grijpen.
Hierdoor kunnen bedieningselementen zoals het stuurwiel en de pedalen in het interieur worden weggeklapt, waardoor passagiers meer vrijheid krijgen om te ontspannen en te genieten van de omgeving. Het interieur is geïnspireerd door de art-decostijl en heeft een lichte en ruime uitstraling. De stoelen zijn ontworpen als autostoelen, maar hebben de elegantie van designmeubilair en bieden een comfortabele zit met zijdelingse steun en veiligheidsvoorzieningen.
Rijden in stijl
Het interieur is gemaakt van duurzame materialen, waaronder microvezelstof en ecologisch gecertificeerd eucalyptushout. Wanneer het voertuig in de 'bestuurdersmodus' wordt gebruikt, verandert het interieur in een ergonomische cockpit voor de bestuurder. Grote schermen op het dashboard en in de middenconsole worden gebruikt om het voertuig en zijn infotainmentsystemen te bedienen.
Er is ook een hoogwaardig audiosysteem aanwezig dat een geluidskwaliteit op concertzaalniveau levert, zelfs tijdens het rijden. De luidsprekers zijn verborgen achter de deurpanelen en de vorm van de hoofdsteunen voorkomt turbulentie en windgeruis.
Krachtige prestaties en optimale batterijconfiguratie
De Audi Skysphere weegt ongeveer 1.800 kilogram en heeft een elektromotor op de achteras met 465 kilowatt vermogen en 750 newtonmeter koppel. De batterijmodules zijn voornamelijk achter het interieur geplaatst, waardoor het zwaartepunt en de wendbaarheid van het voertuig ideaal zijn. De capaciteit van de batterij is meer dan 80 kWh en heeft een rijbereik van meer dan 500 kilometer volgens de WLTP-norm in de zuinige GT-modus.