Adembenemende allrounder : Performance is an attitude.
Van 0 tot 100 in 3,8 seconden, een topsnelheid tot 290 km/u, RS Torque Splitter, semislicks en specifieke RS-rijmodi: de nieuwe Audi RS 3 garandeert dynamische eigenschappen van topniveau en de beste cijfers in zijn segment. Met zijn 294 kW (400 pk) sterke vijfcilinder combineert de uiterst performante RS 3 bliksemsnelle acceleraties met een verslavende sound. De krachtbron levert voortaan een koppel van 500 Nm en reageert nog sneller. En ook visueel laat de RS 3 geen twijfel bestaan over zijn sportieve DNA: zijn bredere koetswerk, RS-sportuitlaat en cockpitschermen zouden niet misstaan in competitiemodellen.
“Met de derde generatie van de Audi RS 3 Sportback en de tweede generatie van de Audi RS 3 Berline bieden we voortaan hoogwaardige sportwagens die zich perfect lenen voor dagelijkse ritten en even meeslepend rijden op de openbare weg als op het circuit”, aldus Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Ze vormen de instapmodellen van ons RS-gamma en bieden – dankzij hun koppelsplitter – de ultieme prestaties in het compacte segment.”
Ongeëvenaarde acceleraties en topsnelheid: de 2.5 TFSI
Met zijn uiterst performante vijfcilinder is de Audi RS 3 uniek in zijn segment. Zijn 2.5 TFSI-motor werd intussen al negen jaar op rij verkozen tot ‘Internationale Motor van het Jaar’. In de jongste generatie van de compacte sportwagen toont hij zich krachtiger dan ooit tevoren. De nieuwe RS 3-modellen sprinten in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hun topsnelheid werd begrensd op 250 km/u maar kan dankzij een optionele upgrade worden verhoogd tot 280 km/u. Met het RS Dynamic-pack en de keramische remmen haalt hij zelfs 290 km/u. Zo werpt de Audi RS 3 zich op als de referentie in zijn klasse qua acceleraties en topsnelheid. Dat is in de eerste plaats te danken aan het koppel, dat steeg tot 500 Nm tussen 2.250 en 5.600 t/min, 20 Nm meer dan bij zijn voorganger. Daardoor schiet de Audi RS 3 nog sneller uit de startblokken bij lage toerentallen. Het maximumvermogen van 294 kW (400 pk) wordt eerder dan tevoren bereikt aan 5.600 t/min en breidt zich uit over een breed toerentalgebied tot 7.000 t/min. Een nieuwe motorsturing verhoogt tevens de snelheid waarmee alle aandrijfcomponenten met elkaar communiceren.
De zeventrapstransmissie met dubbele koppeling brengt de kracht van de vijfcilindermotor over naar de weg, met snelle schakelovergangen en een sportievere spreiding van de verhoudingen. De unieke ontstekingssequentie (1-2-4-5-3) en de onvergelijkbare sound die daarbij hoort, maken de rijervaring een stuk opwindender. Voor het eerst beschikt het uitlaatsysteem over een volledig variabele regeling van de flappen, die ook tussenposities ondersteunt, waardoor de klankeigenschappen nog verder werden uitgebreid. De verschillende modi kunnen worden geselecteerd via het Audi drive select-systeem. In de Dynamic- en RS Performance-modi worden de flappen bijvoorbeeld veel vroeger geopend, waardoor de emotionele klankaspecten nog meer tot uiting komen. Bovendien wordt de onmiskenbare vijfcilinderklank nog versterkt door de optionele RS-sportuitlaat.
Maximale wendbaarheid: RS Torque Splitter en specifieke RS 3-modi
De nieuwe Audi RS 3 is de eerste Audi die standaard over een koppelsplitter beschikt. Hij vervangt het achterasdifferentieel en de meerschijvenkoppeling op de achteras van het vorige model. In de plaats daarvan gebruikt elk van de aandrijfassen een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling. Zo wordt de juiste hoeveelheid koppel steeds optimaal over de achteras verdeeld. Bij een meer dynamische rijstijl verhoogt de koppelsplitter het aandrijfkoppel naar het buitenste wiel met de hogere wielbelasting, wat de neiging tot onderstuur beperkt. Bij bochten naar links, stuurt hij dus koppel naar het rechterachterwiel, bij bochten naar rechts naar het linkerachterwiel. In rechte lijn krijgen beide wielen koppel toegestuurd.
De nieuwe technologie maakt gecontroleerd driften op afgesloten circuits mogelijk. In die omstandigheden stuurt de koppelsplitter al het koppel (tot 1.750 Nm per wiel) naar een van de achterwielen. Audi ontwikkelde daartoe zelfs een speciale modus voor de RS 3: ‘RS Torque Rear’, een driftmodus met een eigen kenmerkende curve voor de koppelsplitter. De RS Performance-modus, die speciaal voor het circuit werd gecreëerd, is nog een absolute primeur. Hij gebruikt een specifieke motor- en transmissieconfiguratie en is perfect afgestemd op de semislickbanden die voor het eerst als fabrieksoptie worden aangeboden op de RS 3. In dit geval verzekert de koppelsplitter een uiterst dynamisch en sportief rijgedrag over de overlangse as, met zo weinig mogelijk onder- en overstuur. Deze modi kunnen worden ingeschakeld via het Audi drive select-systeem, dat ook de volgende profielen aanbiedt: comfort, auto, dynamic, RS Individual en efficiency.
Dynamischer rijgedrag met grotere nauwkeurigheid: RS-sportophanging en groter wielcamber
De standaard RS-sportophanging beschikt over nieuw ontwikkelde schokdempers en een kleppensysteem, die allebei speciaal voor de RS 3 werden ontwikkeld. De kleppen zorgen ervoor dat de schokdempers bijzonder gevoelig reageren bij het uitveren en inveren. Zo kan de ophanging zich nog sneller en doeltreffender aanpassen aan de rijomstandigheden van het moment. De RS-sportophanging plus met adaptieve schokdempersturing is als optie verkrijgbaar.
Ze past elke schokdemper voortdurend en individueel aan de weg, de rijomstandigheden en de ingeschakelde Audi drive select-modus aan. De drie kenmerkende modi – comfortabel, evenwichtig en sportief – bieden een duidelijk merkbaar verschil in schokdempereigenschappen.
De schuiner op de weg geplaatste wielen (groter wielcamber) resulteert in een nauwkeurigere stuurrespons en grotere bochtkrachten. In vergelijking met de Audi A3 is het negatieve camber aan de voorwielen van de nieuwe RS 3 bijna 1 graad hoger. Om dat te realiseren werden de taatslagers aangepast en werden de onderste ophangingsdriehoeken uitgerust met stijvere lagers, subframes en stabilisatoren. De vierpuntsachteras beschikt over afzonderlijke veren/schokdempers, een subframe en een kokervormige stabilisatorstang. De naafdragers, die stijver zijn dan die van de Audi A3 en S3, absorberen de hogere laterale krachten die worden gegenereerd door de koppelsplitter. Het negatieve wielcamber bedraagt hier bijna een halve graad meer dan bij de A3. De RS-specifieke, progressieve stuurinrichting laat de stuurverhouding variëren naargelang de stuuras. Naarmate die stuurhoek stijgt, wordt de verhouding kleiner en de stuurinrichting directer. Het systeem houdt ook rekening met de snelheid en kan worden bijgeregeld via Audi drive select. De veren en schokdempers zijn gevoelig stijver afgesteld en het koetswerk ligt respectievelijk 10 en 25 millimeter dichter bij het asfalt dan dat van de S3 en de A3.
Eveneens nieuw voor de RS 3 is de mVDC-functie (modular Vehicle Dynamics Controller). Dit centrale systeem registreert gegevens van alle onderdelen die relevant zijn voor de laterale dynamiek en laat ze nauwkeuriger en sneller samenwerken. Zo synchroniseert mVDC de koppelsplitter, de adaptieve schokdempers en de wielspecifieke koppelsturing voor een nauwkeurig stuur- en rijgedrag. Dat alles komt de wendbaarheid van de auto ten goede, met name op bochtige wegen.
Krachtige vertragingen: stalen of keramisch remsysteem met zes zuigers
Om het vermogen van de vijfcilindermotor in toom te houden, wordt de RS 3 standaard uitgerust met grotere en nieuw ontwikkelde stalen remmen met zes zuigers. Een keramisch remsysteem met schijven van 380 x 38 millimeter en een specifieke remcurve op maat van de rembekrachtiging is als optie verkrijgbaar voor de vooras. Dit uiterst performante remsysteem weegt nog eens 10 kilogram minder dan de stalen remmen. Het gebruikt intern geventileerde en geperforeerde remschijven van 375 x 36 millimeter vooraan en 310 x 22 millimeter achteraan. Daarmee zijn ze groter en stabieler dan in het vorige model. Luchtregelelementen verbeteren de koeling van de remmen met 20 procent. Daardoor nemen de piektemperaturen bij intensief gebruik snel af, terwijl het pedaalgevoel onveranderd blijft. Bovendien reduceert dit de slijtage aan de remblokken, die 15 procent groter en kopervrij zijn. Wie voor de keramische remmen opteert, krijgt de keuze tussen grijze, rode en blauwe remklauwen. Wie de stalen versie verkiest, kan de zwarte remklauwen vervangen door rode.
Expressief en onmiskenbaar: exterieur en verlichting
Het design van de nieuwe Audi RS 3 oogt nog dynamischer en krachtiger dan dat van zijn voorganger. De brede RS-bumper, het hertekende Singleframe met zijn opvallende honingraatrooster en de grote luchtinlaten geven de compacte sportwagen een expressieve neus.
De RS 3 wordt standaard geleverd met vlakke, wigvormige ledkoplampen en ledachterlichten, inclusief dynamische richtingaanwijzers. Matrix-ledkoplampen zijn als optie verkrijgbaar en zijn voorzien van verduisterde randen met digitale dagrijverlichting rond de buitenste, naar beneden gerichte hoeken. De pixelzone met 3 x 5 ledsegmenten creëert een onmiskenbare look: in de linker koplamp verschijnt een geblokte vlag als dynamisch motief voor het ‘coming & leaving home’-systeem en aan bestuurderszijde is het opschrift RS 3 te zien. Tijdens het rijden licht de geblokte vlag aan beide zijden op.
Ook achter de voorste wielkasten bevindt zich een nieuw designelement: een opvallende bijkomende luchtuitlaat. De zijdrempels met zwarte afwerking werden eveneens hertekend en dragen samen met de geprononceerde wielkasten bij tot de expressieve uitstraling van de nieuwe RS 3. Het spoor van de vooras werd 33 millimeter breder dan bij het vorige model. Op de Sportback steeg de spoorbreedte van de achteras met 10 millimeter. De RS 3 is standaard geschoeid met gegoten 19-duimsvelgen met tien Y-spaken. Wie een echt racedesign verkiest, kan opteren voor de velgen met vijf Y-spaken en RS-opschrift. Ook zal Audi voor het eerst semislickbanden aanbieden: Pirelli P Zero ‘Trofeo R’. De op de competitie geïnspireerde afwerking uit zich onder meer in de hertekende RS-specifieke achterbumper met geïntegreerde diffuser en de RS-uitlaat met twee grote ovale uitlaatpijpen.
De nieuwe Audi RS 3-modellen zijn verkrijgbaar in twee exclusieve RS-kleuren: Kyalami Green en Kemora Grey. Bovendien kan het dak van de berline voor het eerst worden besteld in de contrastkleur Brilliant Black. Individuele koetswerkeigenschappen, zoals het honingraatrooster in het Singleframe, zijn standaard uitgevoerd in het zwart met een matte of hoogglanzende afwerking. Het Alu-Optic Trim Pack is als optie verkrijgbaar en accentueert de voorbumper, diffuserinzet en ruitranden. En voor een nog sportievere look kunnen de inzetstukken in de zijdrempels worden uitgevoerd in met koolstofvezel versterkt polymeer. Hetzelfde geldt voor de spiegelkappen, de kofferklepspoiler van de berline en de dakrandspoiler van de Sportback.
Voelbare competitiesfeer: het interieur
Ook in het interieur dragen verscheidene elementen bij tot het sportieve karakter van de RS. De schermen worden weergegeven in de 12,3 duim grote Audi virtual cockpit plus, die tot de standaarduitrusting behoort. De toerentallen worden weergegeven als een staafdiagram, het vermogen en koppel als percentages. Als optie wordt het toerentaldisplay beschikbaar in het nieuwe ‘RS Runway’-design. In dit geval worden de waarden weergeven in de tegenovergestelde richting, met een visueel effect dat aan een startbaan voor vliegtuigen doet denken. Het hoogste toerental op de voorgrond en het laagste op de achtergrond. Daarnaast omvat de Audi virtual cockpit plus weergaven voor de g-krachten, rondetijden en acceleratiecijfers van 0 tot 100 km/u, 0 tot 200 km/u, de 400 meter en de 200 meter.
In de handgeschakelde transmissiemodus gaat de RS-specifieke knipperende schakelindicator in het toerentalscherm van groen over geel tot rood en knippert hij zoals de systemen gebruikt in de autosport om het ideale schakelmoment aan te geven. Het 10,1 duim grote aanraakscherm omvat de zogeheten ‘RS Monitor’ die de temperatuur van de koelvloeistof, de motor en de transmissie-olie, alsook de bandenspanningen weergeeft.
Eveneens voor het eerst verkrijgbaar in de Audi RS 3 is het head-updisplay, dat relevante informatie op de voorruit projecteert, vlak in het gezichtsveld van de bestuurder en naast de schakelindicator.
Het volwaardige racegevoel wordt nog verder ondersteund door het instrumentenbord in koolstofvezel en de RS-sportzetels met gebosseleerd RS-logo en antracietkleurige contrasterende stiknaden. Als optie kunnen de zetels worden bekleed met fijn nappaleder met RS-honingraatstiknaden en contrasterende stiknaden in glanzend zwart, rood of – als primeur – groen. Een bijpassend RS Design Pack in rood of groen is eveneens bestelbaar. Deze packs omvatten speciale vloermatten met contrasterende stiknaden en geborduurd RS-logo, alsook veiligheidsgordels met gekleurde randen. Het Design Pack Plus omvat zetelhoeken in rood of groen en gekleurde accenten op de luchtinlaten.
Alles onder controle: stuurwiel met middelpuntmarkering en RS Mode-toets
De RS 3 is standaard uitgerust met het multifunctionele driespakige lederen RS-sportstuur met afgeplatte onderkant. Dat omvat ook ingebouwde schakelhendels met een hoogwaardige afwerking in gegoten zink. Wie voor het Design Pack opteert, krijgt als aanvulling op het RS-logo ook een middelpuntmarkering op het stuur voor een snellere indicatie van de stuurwielpositie bij een dynamische rijstijl. Als alternatief is een rond RS-stuur met handendetectie verkrijgbaar. Dat systeem controleert of de bestuurder het stuur vasthoudt voor de ondersteunende stuurfuncties. Gemeenschappelijk voor beide stuurwielen is de RS Mode-toets op de rechterspaak. Met deze toets kan de bestuurder de Audi drive select-modi RS Performance, RS Individual of de laatst gebruikte modus selecteren. In beide RS-modi heeft het scherm van het instrumentenbord een nog sportievere look met een knipperende schakelindicator.
Beschikbaarheid: marktlancering en prijzen
De Audi RS 3 Sportback en RS 3 Berline zijn vanaf eind juli 2021 te bestellen in Europa. Sinds begin 2022 zijn de nieuwe RS 3-modellen bij de verdelers te bewonderen. De basisprijs voor de RS 3 Sportback bedraagt 61.900 euro en die voor de RS 3 Berline 63.300 euro.