ID.7 Tourer: eerste elektrische break in hogere middenklasse

De ID.7 is het topmodel onder de elektrische VW-modellen: een vooruitstrevende berline-coupé met een groot rijbereik. Nu breidt Volkswagen het ID.7-gamma uit met een break: de ID.7 Tourer. De nieuwe VW is een van de eerste volledig elektrische breaks in de hogere middenklasse. De aerodynamische ID.7 Tourer combineert de uitstootvoordelen van elektromobiliteit met een groot rijbereik (tot 685 km volgens de prognoses) en een zeer groot laadvolume (tot 1.714 liter), twee parameters die veel eisen van de zakelijke en privéwereld duurzamer dan ooit met elkaar verenigen.

Zie je zo'n elektrische break wel zitten als bedrijfswagen?
Contacteer onze fleetcel  Vraag een offerte

 

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer blauw front zon

Tourer als samensmelting van break en ‘shooting brake’. 

De ID.7 Tourer onderscheidt zich achteraan duidelijk van de berline-coupé. Bepalend voor het design van de elektrische break is de lange daklijn. Stilistisch is de avant-gardistische Tourer een samensmelting van een klassieke break in Passat-formaat en een bijzonder dynamische ‘shooting brake’ in de stijl van de Arteon. De extra hoogte achterin zorgt voor nog meer bagageruimte in vergelijking met de berline-coupé: met vijf personen aan boord biedt de ID.7 Tourer tot 605 liter ruimte voor bagage. Volgeladen tot aan de rugleuningen van de voorstoelen en tot tegen de dakhemel loopt dat volume op tot 1.714 liter; met de achterbank neergeklapt is de bagageruimte overigens bijna twee meter lang.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer interieur koffer neer zonsondergang

210 kW sterk. 

De nieuwe VW wordt in eerste instantie op de Europese markt geïntroduceerd als ID.7 Tourer Pro en ID.7 Tourer Pro S, in beide gevallen met 210 kW (286 pk) en achterwielaandrijving. De elektromotor in de ID.7 Tourer Pro wordt gevoed door een 77kWh-batterij. In de ID.7 Tourer Pro S wordt een nieuwe 86kWh-batterij gebruikt. Aan snellaadstations zal de 77kWh-batterij met een vermogen tot 175 kW opgeladen kunnen worden en de 86kWh-batterij met maximaal 200 kW. De ID.7 Tourer wordt samen met de berline-coupéversie van de ID.7 en de SUV ID.4 geproduceerd in de ultramoderne Duitse elektromobiliteitsfabriek van Volkswagen in Emden.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer blauw front

Uitgebreide standaarduitrusting.

De nieuwe ID.7 Tourer zal met een standaard rijkelijk uitgerust op de markt komen. Dat is te zien aan de Pro-versie: tot de standaarduitrusting behoren daar aan de buitenkant ledkoplampen en ledachterlichten, gepolijste lichtmetalen velgen van 19 duim en dakrails. De interieur- en technologie-uitrusting omvat het sleutelvrije vergrendelings- en startsysteem Keyless Access, het bagagescheidingsnet, een 10-kleurige sfeerverlichting, een verwarmbaar multifunctiestuurwiel, het navigatiesysteem Discover Pro Max, het doorontwikkelde head-updisplay met augmented reality, een achteruitrijcamera, het automatische aircosysteem met drie zones Air Care Climatronic met slimme ventilatieopeningen en verwarmde voorstoelen. Bovendien verlaat de ID.7 Tourer Pro de fabriek met tal van standaard rijhulpsystemen.

Groep Thoen VW ID.7 Tourer interieur avond

Smart Glas-panoramadak.

De ID.7 Tourer kan optioneel worden geconfigureerd met het Smart Glas-panoramadak. Het transparante dak kan van het ene moment op het andere naar ondoorzichtig of transparant worden omgeschakeld via een PDLC-laag (polymer dispersed liquid crystal) die in het glas is geïntegreerd. Het schakelproces wordt geactiveerd via aanraakbediening in de dakconsole of met behulp van de spraakassistent IDA. In de ondoorzichtige toestand staat de elektronische PDLC-laag niet onder spanning, waardoor de kristallen in de laag zich zodanig rangschikken dat het glas verduisterd wordt. Zodra de laag echter onder elektrische spanning wordt gezet, schikken de kristallen zich zodanig dat er licht doorheen kan. Naast deze omschakelbare verblindingsbescherming reflecteren coatings in het glas de hoogenergetische infraroodstraling van zonlicht, die het interieur op zonnige dagen zou opwarmen.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer interieur open dak

Ben je meer fan van een elektrische berline of coupé? De ID.7 is het topmodel onder de elektrische VW-modellen: een vooruitstrevende berline-coupé met een groot rijbereik.

VW ID.7
Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer wit schuin voor rechts

Groot rijbereik. 

De nieuwe ID.7 Tourer en de berline-coupéversie van de ID.7 hebben een elektrische aandrijving van de laatste generatie aan boord. De centrale module van deze efficiënte aandrijving is een nieuwe elektromotor met een piekvermogen van 210 kW (286 pk) en een maximumkoppel van 545 newtonmeter. De elektromotor is geïntegreerd in de aangedreven achteras. Een lithium-ionbatterij in de sandwichvloer voorziet de elektromotor van energie. In de ID.7 Tourer Pro en ID.7 Pro biedt de batterij een netto energie-capaciteit van 77 kWh (bruto: 82 kWh). Daarnaast komen later de ID.7 Tourer Pro S en ID.7 Pro S op de markt met een nieuw ontwikkelde batterij met een netto energie-capaciteit van 86 kWh (bruto: 91 kWh). De huidige prognoses gaan ervan uit dat de nieuwe ID.7 Tourer met deze 86kWh-batterij een rijbereik tot 687 km (geschatte waarde) zou kunnen halen.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer wit zijkant

Opladen tot 200 kW. 

De modellen met de 77kWh-batterij kunnen aan DC-snellaadstations worden opgeladen met een vermogen tot 175 kW. Een batterij die tot 10 procent leeggereden is, kan in ongeveer 28 minuten weer een laadpeil van 80 procent bereiken. De ID.7-versies met de nieuwe 86kWh-batterij kunnen aan DC-snellaadstations met maximaal 200 kW energie ‘bijtanken’. Met dat oplaadvermogen kan de batterij in ruimschoots minder dan een halfuur worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Onderweg zorgt een innovatief systeem voor opladen en thermisch beheer ervoor dat de batterij wordt gepreconditioneerd voor de volgende DC-oplaadstop. Dankzij die preconditionering worden de nieuwe ID.7 Tourer en de berline-coupéversie van de ID.7 zo snel mogelijk weer van energie voorzien tijdens lange ritten met één of meer oplaadstops.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer interieur achter zetels zwart

Ruim aanbod aan rijhulpsystemen. 

De ID.7 Tourer wordt gelanceerd met de modernste rijhulpsystemen, zoals Park Assist Plus en de geheugenfunctie voor de parkeerassistent. De geheugenfunctie maakt volautomatisch inparkeren mogelijk over een afstand tot 50 meter, bijvoorbeeld naar een parkeerplaats op het werk of tot in de carport thuis. Travel Assist, waarvan de nieuwste versie Connected Travel Assist with Online Data heet, is nogmaals doorontwikkeld. Het systeem (inclusief Lane Assist, de automatische afstandsregeling ACC en Emergency Assist) maakt geassisteerde overlangse en zijdelingse geleiding mogelijk; de nieuwste versie ondersteunt ook geassisteerde rijstrookwissels op de snelweg en reageert nu nog harmonieuzer dan de vorige versie.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer wit zij

Veiligheid voorop.

Een nieuwe ontwikkeling is het uitstapwaarschuwingssysteem. Als uitbreiding op de rijstrookwisselassistent Side Assist kan dat binnen de systeemgrenzen voorkomen dat een van de deuren wordt geopend als een voertuig (inclusief fietsen) van achteren nadert. Het systeem geeft daarbij een akoestische en visuele waarschuwing en verhindert bij acuut gevaar kortstondig het openen van de betreffende deur(en).

Eveneens standaard is de nieuwe generatie van de waarschuwingsfunctie voor verkeersgevaar: het Car2X-systeem ondersteunt de bestuurder met informatie over de verkeerssituatie en kan zo vroegtijdig waarschuwen voor situaties zoals wegwerkzaamheden, een ongeval, de staart van een file of voertuigen van hulpdiensten. De reeks standaard rijhulpsystemen omvat verder ook nog het noodremsysteem Front Assist en de verkeersbordherkenning.

Groep Thoen Volkswagen ID.7 Tourer interieur zwart dash

Elektrisch rijden nog niet helemaal jouw ding, maar wil je wel de ruimte van een break? Dan is de nieuwe Volkswagen Passat Variant wellicht iets voor jou!

VW Passat