Aanpassing benamingen Audi modellen
Met de uitbreiding van zijn modellengamma herstructureert AUDI AG vanaf 2024 de naamgeving van zijn voertuigen. Voortaan staan even nummers voor elektrische modellen en oneven nummers voor voertuigen met een verbrandingsmotor. De langjarige bestseller Audi A4 heet nu Audi A5 en is beschikbaar in vier nieuwe varianten: A5 Berline, S5 Berline, A5 Avant en S5 Avant. Deze modellen zijn de eerste die op het Premium Platform Combustion (PPC) worden gelanceerd.
Moderne sportiviteit met premium proporties
De nieuwe Audi A5-familie pakt 30 jaar na de eerste Audi A4 uit met een aangescherpte designtaal die fascineert met zijn premium proporties. Beide koetswerkvarianten, Berline en Avant, belichamen perfect de sportieve essentie van Audi’s designfilosofie. Een nieuwe designtaal in het interieur creëert een royaal gevoel van ruimte en plaatst de displays op een digitaal podium. Het nieuwe bedieningsconcept verhoogt daarbij de interactie met het voertuig. Efficiënte, deels geëlektrificeerde verbrandingsmotoren en opwindende S-modellen ronden het gamma af.
De Audi A5-familie heeft digitale dagrijverlichting en tweede generatie digitale oledverlichting met 60 segmenten per paneel voor verbeterde veiligheid. Dynamische verlichtingseffecten bij het ontgrendelen en verlaten benadrukken Audi's verlichtings-DNA. De driedimensionale koplampen en achterlichten bieden optionele digitale lichtsignaturen, die fysieke en digitale elementen combineren.
Het nieuwe bedieningsconcept van de Audi A5 verhoogt de interactie met het voertuig door de elektronische architectuur E en biedt naadloze digitale connectiviteit. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay met oledtechnologie bestaat uit een 11,9-inch virtual cockpit en een 14,5-inch aanraakscherm. Daarnaast is er een optioneel 10,9-inch MMI-display voor de voorpassagier en een configureerbaar head-updisplay dat voertuig- en infotainmentfuncties bedient.
De efficiënte motoren in de Audi A5-familie bestrijken een breed gamma, zowel benzine, diesel als micro-hybride. Van het instapmodel met conventionele aandrijving tot de comfortabele kilometervreter en de dynamische sportwagen. Daarnaast is er ook het nieuwe MHEV plus-systeem, dat op basis van een 48V-boordnet de verbrandingsmotor ondersteunt en de CO2-uitstoot vermindert terwijl de prestaties toenemen.
Dynamisch en gespierd exterieurdesign
De volledig nieuw ontworpen Audi A5-familie heeft een krachtig en strak design met een lange wielbasis, grote wielen en een laag, sportief koetswerk. De Berline heeft een sportieve glaspartij die naadloos overloopt in de vlakke achterruit en eindigt bij een korte achterklep met spoilerlip. De nieuwe achterklep van de Audi A5 opent samen met de achterruit, wat de toegang tot de bagageruimte vergemakkelijkt en een nieuw berlineconcept creëert. De Avant heeft op zijn beurt een strakke daklijn en schuine D-stijlen.
De voorkant wordt gekenmerkt door een brede Singleframe met honingraatstructuur en slanke koplampen, terwijl de achterkant een sculpturale geometrie en driedimensionale lichtstrip combineert met een sportief bumperdesign en rechthoekige uitlaatpijpen.
Nieuwe standaarden in digitaal licht
De Audi A5-familie biedt vooraan digitale dagrijverlichting met ledtechnologie en achteraan digitale oledverlichting van de tweede generatie. Met ongeveer 60 segmenten per digitaal oledpaneel ontwikkelen ze zich bij de A5 steeds meer tot een display aan de achterkant van het voertuig. Dat maakt Car-to-X-communicatie mogelijk en verhoogt de veiligheid op de weg – bijvoorbeeld met het nieuwe communicatielicht.
De dynamische verlichtingseffecten bij het ontgrendelen en verlaten van de auto weerspiegelen de esthetiek van beweging als onderdeel van het Audi’s verlichtings-DNA. Dat geldt ook voor de actieve digitale lichtsignatuur, die een nieuw gevoel van levendigheid overbrengt. De koplampen en achterlichten zijn driedimensionaal ontworpen, bieden optionele digitale lichtsignaturen en brengen zo de fysieke en digitale wereld samen.
Technologie en comfort in het nieuwe interieur
Het interieurdesign van de nieuwe Audi A5 is gebaseerd op vier typische kenmerken. Ten eerste vertoont het interieur een mensgericht ontwerp, wat wil zeggen dat het consequent is afgestemd op de behoeften van de gebruikers. Het tweede bijzondere kenmerk is de Digital Stage die in de vorm van de Audi MMI-displays duidelijk georiënteerd is naar de bestuurder en voorpassagier.
Met zijn Material Driven Design voldoet de Audi A5-modellenreeks aan de eis van een royaal gevoel van ruimte met een hoog comfortniveau. De duidelijke indeling en eenvoudige bediening van het interieur zorgen voor overzicht in alle situaties en vormen zo het vierde kenmerk: visuele helderheid. Daarbij komt ook nog het optionele dynamische interactielicht om de interactie van de auto met de inzittenden te ondersteunen.
Audi MMI-panoramadisplay en head-updisplay
Het nieuwe bedieningsconcept van de Audi A5-familie verhoogt de interactie met het voertuig dankzij de elektronische architectuur E. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay heeft een gebogen design en maakt gebruik van oledtechnologie. Het bestaat uit de Audi virtual cockpit met een zichtbare schermdiagonaal van 11,9 duim en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm.
Audi vult het digitale podium voor de voorste inzittenden aan met het optionele MMI-display van 10,9 duim voor de voorpassagier. De nieuwe A5 heeft een configureerbaar head-updisplay dat is doorontwikkeld ten opzichte van zijn voorganger. Voor het eerst heeft de bestuurder nu de mogelijkheid om voertuig- en infotainmentfuncties te bedienen via het head-updisplay.
Geavanceerd hybridesysteem MHEV plus
Het nieuwe MHEV plus-systeem op basis van een 48V-boordnet ondersteunt de verbrandingsmotor en vermindert de CO2-uitstoot terwijl de prestaties toenemen. De aandrijflijngenerator (PTG) maakt gedeeltelijk elektrisch rijden mogelijk, wat bijdraagt tot een lager brandstofverbruik.
In vergelijking met een MHEV-systeem zorgt het nieuwe MHEV plus-systeem voor aanzienlijke voordelen in CO2-uitstoot en brandstofverbruik in de Audi A5-modellenreeks. Die besparingen lopen op tot 10 g/km of 0,38 l/100 km in de 2.0 TDI en tot 17 g/km of 0,74 l/100 km in de V6 3.0 TFSI in de WLTP-rijcyclus.
De PTG kan ook tot 18 kW (24 pk) elektrisch vermogen toevoegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor. Bij het afremmen voert de PTG energie terug naar de batterij (recuperatie), met een vermogen tot 25 kW. Daardoor zijn zuiver elektrisch manoeuvreren en parkeren in beperkte mate mogelijk.
Breed aanbod motorisaties
De instapmotor is een 2.0 TFSI met 110 kW (150 pk) . Optioneel is dezelfde motor verkrijgbaar met een vermogen van 150 kW (204 pk). Deze TFSI-motor is uitgerust met een turbocompressor met variabele turbinegeometrie (VTG) en werkt met een gewijzigd verbrandingsproces dat bijzonder brandstofefficiënt is bij gedeeltelijke belasting. De viercilinder-turbomotor is leverbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling. De 110kW-variant is verkrijgbaar als zuiver voorwielaangedreven model en de 150kW-variant met voorwielaandrijving of quattro ultra.
De 2.0 TDI met 150 kW (204 pk) verlegt de grenzen in de A5 dankzij zijn MHEV plus-technologie. Ook de 2.0 TDI is verkrijgbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling in combinatie met voorwielaandrijving of met de vierwielaandrijving quattro ultra. Om de efficiëntie en het comfort te verhogen wordt de motor gedeeltelijk geëlektrificeerd met behulp van het nieuwe MHEV plus-systeem van 48 volt.
Verbluffende Prestaties
De sportieve S5 is gebaseerd op een 3.0 V6 TFSI-motor met 270 kW (367 pk) en een geoptimaliseerd verbrandingsproces. Hij heeft voor het eerst een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) en MHEV plus-technologie. De herziene S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling in de Audi S5, ontworpen voor meer koppel, vermindert ook het gewicht op de vooras en maakt de auto levendiger.
Gedeeltelijke elektrificatie door middel van het nieuwe MHEV plus-systeem van 48 volt leidt tot een lagere CO2-uitstoot dankzij geëlektrificeerde aandrijfcomponenten en hoge recuperatieprestaties. Vergeleken met een S4 Berline TDI (vorig model) verlaagt de S5 Berline TFSI de CO2-uitstoot met maar liefst 14 g/km. Zijn snelle, dynamische koppelopbouw onderstreept de sportiviteit van de S5. Het standaard quattro-sportdifferentieel met torque vectoring in combinatie met een instelbare vierwielaandrijvingskoppeling is afgesteld voor zijdelingse dynamiek op het hoogste niveau.