Van historisch erfgoed tot moderne innovatie
De nieuwe Škoda Superb van de vierde generatie wordt dit najaar gelanceerd, 90 jaar na het oorspronkelijke model uit 1934-1949. Na een onderbreking van meer dan 50 jaar maakte Škoda in 2001 zijn comeback in de middenklasse met de eerste generatie Superb. In 2008 volgde de introductie van de tweede generatie, met twee koetswerkversies en geavanceerde rijhulpsystemen. De huidige derde generatie, sinds 2015 op de markt, is gebouwd op het MQB-platform van de Volkswagen-groep. In 2019 werd het gamma uitgebreid met de Superb iV, een plug-inhybride variant.
Historische Škoda Superb, 1934-1949
De historische Superb van Škoda, geproduceerd tussen 1934 en 1949, was een baanbrekend model in verschillende opzichten. Het introduceerde innovaties zoals het gebruik van een 12V elektrisch systeem, dat nog steeds in moderne auto's wordt toegepast. Het chassisontwerp was ook revolutionair, met een geavanceerd ruggengraatchassis dat ruimte bood aan een aandrijfas en onafhankelijke ophanging voor superieur rijcomfort. De Superb was tevens het eerste Škoda-model met een hydraulisch remsysteem met één circuit. Het koetswerk was veelzijdig en kon in verschillende vormen worden geproduceerd. Gedurende de 13 jaar van productie werden ongeveer 900 civiele en 1.600 militaire exemplaren van de Superb geproduceerd, met diverse motoropties variërend van 2.492 cm3 tot 3.991 cm3. De Superb 4000, met zijn V8-motor, was het topmodel vanwege zijn kracht en cilinderinhoud.
Terugkeer van het vlaggenschip, 2001-2008
In 2001 vierde Škoda zijn tienjarig bestaan onder de Volkswagen-groep en introduceerde het enkele opmerkelijke modellen en innovaties. De Škoda Fabia werd gelanceerd als berline, samen met het baanbrekende Simply Clever-concept van praktische innovaties. Echter, de belangrijkste gebeurtenis van dat jaar was de terugkeer van de Superb na een afwezigheid van 50 jaar. De eerste generatie van de Superb, onthuld in 2001, bood een breed en ruim interieur dankzij het PL 45-chassisplatform. Het model werd geleverd met een divers scala aan benzine- en dieselmotoren, inclusief primeurs voor Škoda zoals bixenonkoplampen, de Tiptronic-automaat en elektronisch gestuurde rembekrachtiging. In 2006 onderging de eerste generatie van de Superb een facelift met een herkenbaar C-vormig achterlichtconcept.
Derde Superb-generatie met plug-inhybride aandrijving, vanaf 2015
In 2015 introduceerde Škoda de derde generatie Superb, zowel als vijfdeurs berline als break. Het gebruik van het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep zorgde ervoor dat de Superb kon profiteren van de nieuwste technologieën. Het model bood onder andere een adaptief chassis, drievoudige airconditioning en geavanceerde rijhulpsystemen zoals Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Ook werden er talrijke Simply Clever-functies toegevoegd, waaronder een virtueel ontgrendelingspedaal voor de achterklep en paraplu's in de voordeuren.
Superb: Progressie door de generaties heen
Bij de facelift van 2019 kreeg de Superb van de derde generatie nog meer geavanceerde uitrusting, zoals ledmatrixkoplampen, Predictive Adaptive Cruise Control en de sleutelloze ontgrendelingsfunctie KESSY voor alle deuren. De belangrijkste innovatie was dat het gamma werd uitgebreid met een nieuwe variant: de plug-inhybride Superb iV met 1.4 TSI PHEV-aandrijving. Sinds 2001 heeft Škoda Auto al meer dan 1.550.000 Superbs van alle types en generaties geproduceerd, waarvan meer dan 780.000 Superbs van de derde generatie.
Škoda:
Elektrische & hybride wagens
Samen naar een groenere toekomst? Welke mogelijkheden heb jij om daaraan bij te dragen? We lijsten alle milieu- én fiscaalvriendelijke modellen voor je op.