Wat betekent TCO of Total Cost of Ownership?
Vaak is de catalogusprijs de meest doorslaggevende referentie om een wagen aan te kopen als het op budget aankomt. En we weten allemaal dat elektrische wagens vandaag nog steeds duurder zijn dan de klassieke motorisaties. Maar eigenlijk moet je rekening houden met wat die bedrijfswagen je over de hele rit zal kosten. Er komt dus veel meer bij kijken dan énkel de catalogusprijs als informatie. Wil je de kosten van je wagenpark dus perfect berekenen, dan moet je ook de gebruikskosten in kaart brengen. De trendy term hiervoor vandaag is TCO of ‘Total Cost of Ownership’.
Welke factoren spelen rol?
Elke wagen heeft regelmatig een onderhoud nodig, al was het maar een zomer- of winter check-up in de jonge jaren. Er zijn de zomer-en winterbanden die verslijten. Uiteraard dien je voor elke wagen een verzekering af te sluiten vooraleer je ermee de weg op kan. Er is de éénmalige BIV (belasting op inverkeerstelling), alsook de jaarlijks terugkerende verkeersbelasting. En dan hebben we het nog niet gehad over het verbruik van de wagen(s). Er zijn dus heel wat uiteenlopende factoren die men in rekening kan brengen bij de calculatie van de totaalkost (TCO) van een wagen.
Zoals de fiscus ieder jaar langskomt om geld te innen, zal deze op zijn beurt ook bedrijven belonen die inzetten op een groener wagenpark. Als jouw bedrijf kiest voor een ecologisch-vriendelijk wagenpark dan speelt de CO2-uitstoot van de voertuigen daarin een grote rol. Natuurlijk zorgen deze groene wagens soms voor een serieuze meerprijs bij aankoop, maar een elektrische wagen biedt dan weer zeer aantrekkelijke voordelen op vlak van fiscale aftrekbaarheid. In het huidige klimaat werpt dit ecologisch aspect dus wel wat gewicht in de schaal van TCO.
Één laatste belangrijke factor : waardeverlies
Een elektrische auto mag dan in aankoop een pak duurder zijn dan de gemiddelde benzine- of dieselwagen, maar dat verschil wordt ruimschoots goedgemaakt dankzij de fiscale voordelen op langere termijn. Zowel de werkgever als de werknemer hebben hier dus veel bij te winnen. Een interessante promo op benzine- of dieselwagen is op lange termijn ook niet altijd de beste optie. Er is namelijk nog één laatste belangrijke factor om rekening mee te houden en dat is het waardeverlies van de auto. Bij het berekenen van de TCO van je fleetwagens moet je dus ook trachten in te schatten wat je auto uiteindelijk nog waard zal zijn bij het doorverkopen ervan. Na meer dan 4 jaar is dit meestal nog maar een klein deel van het aankoopbedrag. Dit verschilt ook nog eens naargelang het model en merk van de wagen.